V čem spočívá role státního developera? Reagujeme na článek na serveru e15.cz

Slepice nebo vejce? Známá otázka, která nemá jednoznačnou odpověď. S trochou nadsázky ji lze přirovnat v rámci problematiky lákání strategických investic k situaci, ve které se Česká republika v posledních 10-15 letech nacházela. Nedařilo se nám totiž získávat významné strategické investice, které končily v okolních připravenějších zemích. Jedním z častých důvodů byla nedostatečně proaktivní příprava vhodných rozsáhlých ploch, které pak byly v dostupném čase s odpovídající infrastrukturou k dispozici. Stát tak přišel o investice za zhruba 750 miliard Kč, které skončily u našich přímých konkurentů.  

Po těchto zkušenostech zde byla možnost volby – buď nebudeme dělat nic a rozdíl mezi námi a okolními zeměmi se bude ještě zvětšovat, anebo podnikneme konkrétní aktivní kroky pro přípravu vhodných podmínek s cílem dostat Česko znovu na mapu investorsky atraktivních zemí a zabojovat o takové investory, kteří Česku dají mnohem víc, než kolik do nich naše země sama vloží.   

Rádi bychom se tímto krátkým prologem vyjádřili k názorovému článku Michala Půra na serveru e15.cz z 21. července 2025, který vládě vlastně vyčítá, že se se situací rozhodla něco udělat.   

V následujících bodech se pokusíme vysvětlit, proč je model státního developera potřebným prvkem, který doplňuje běžné fungování komerčního trhu.  

  • Soukromý developer z podstaty svého podnikání nebude připravovat komplexně plochy o velikosti několika stovek hektarů, protože to pro něho nedává ekonomický smysl. Pokud se k takové ploše dostane, z drtivé většiny případů plochu rozdělí na menší části a připraví postupně. Jedná se o logický postup, protože soukromý developer je opravdu orientovaný primárně na zisk. Nevyřeší to však poptávku po velkých plochách s nadstandartní infrastrukturou, které strategičtí investoři potřebují. Navíc, jak je patrné z minulosti, aktivní účast státu je při takto významných investicích naprosto klíčová. Právě stát stál za příchodem značek, jako jsou Hyundai, Toyota či Panasonic do České republiky a dělo se tak na plochách, které byly připraveny s veřejnou podporou v rámci tehdejších rozvojových programů ministerstva průmyslu a obchodu. SIRS komerčním developerům nekonkuruje, ale vyplňuje tržní mezeru. A v případě příchodu strategického investora pak z návazného budování dodavatelského řetězce těží výrazně celý komerční trh.  
  • Koncept státního developera není něco, s čím by vláda experimentovala a riskovala tak vynakládání státních peněz bez nejistých výsledků. Fungování veřejného průmyslového developera je ve světě zcela běžnou praxí. Tyto subjekty hrají klíčovou roli při zajištění přísunu strategických investic a budování navázaných dodavatelských řetězců. Opravdu nevymýšlíme kolo.  
  • V Německu působí například LEG Thüringen, zemský developer vlastněný spolkovou zemí Durynsko. Ten aktuálně připravuje přes 1000 ha průmyslových ploch včetně navazující infrastruktury a marketingových materiálů pro investory. LEG stojí za rozvojem zóny Erfurter Kreuz, kde se usadily globální firmy jako CATL nebo Rolls-Royce. 
  • Na Tchaj-wanu zase rozvoj průmyslových a vědeckotechnických parků zajišťují dvě státní instituce: Bureau of Industrial Parks pod ministerstvem hospodářství a National Science and Technology Council. Tyto instituce vytvořily prostředí, které umožnilo vznik jednoho z nejvyspělejších polovodičových ekosystémů na světě. Další příklady najdeme na Slovensku (MH Invest), Maďarsku, ale i Irsku nebo třeba USA.  
  • SIRS rozhodně zbytečně neplýtvá veřejnými prostředky. Právě naopak. Celý náš postup při přípravě ploch je milníkový, což znamená, že do následující fáze přípravy můžeme investovat až poté, co splníme cíle fáze předchozí. Určitě se nemůže stát, že vybudujeme fyzickou infrastrukturu bez jasného využití a možnosti následné návratnosti. Z hlediska provedených dopadových studií je pak zřejmé, že multiplikace každé investované 1 Kč skrze SIRS pak za stanovené období přinese pro veřejné finance 6,4-8,7 Kč a jen příjmy státního rozpočtu se zvýší o 4,3 –5,7 Kč.  
  • Zkušenosti z minulosti jasně ukazují, že bez základní přípravy, do které spadají majetkoprávní vztahy či projektová příprava, nemůžeme konkurovat okolním státům. Poptává-li investor plochu, jeho cílem je začít do 2-3 let stavět, nelze začít v případě poptávky vymýšlet celý koncept od nuly. Pokud bychom plochu začali připravovat až v tomto okamžiku, což doposud vždy trvalo 8-9 let, žádného strategického investora nikdy nezískáme.  

Autor má pravdu v tom, že řada procesů by se měla zefektivnit. S tím plně souhlasíme, a proto aktivně připravujeme návrhy pro akcionáře, co by se mělo změnit a zlepšit. Řadu z navrhovaných kroků posléze konzultujeme právě se soukromými developery, protože naším cílem je co nejvíce zlepšit a zefektivnit celkové investiční prostředí v našem státě a zvýšit naši konkurenceschopnost, na které v dnešním turbulentním světě opravdu hodně záleží. S našimi konkrétními návrhy, které se týkají změn rozpočtového určení daní, územního plánování nebo legislativy povolovacího procesu a strategicky významné infrastruktury rádi pana redaktora seznámíme a povedeme konstruktivní diskuzi.